niedziela, 3 kwietnia 2016

Tajemnice dna i szczytu

Wśród kilku Projektów w których bierzemy mniej lub bardziej aktywnie udział jest również taki pod nazwą "12 sekretów". W skrócie: co miesiąc jakaś tajemnica do odkrycia. Jak do tej pory wychodzi, że post u mnie pojawia się tylko co drugi miesiąc a teraz o mały włos a byłaby nawet większa luka. No ale dopuścić do tego nie chciałam więc z kilkudniowym opóźnieniem prezentuje interpretacje marcowej tajemnicy dna i szczytu.

Pierwotnie wymyśliłam sobie z Dusią, że jako dno przerobimy to co pod ziemią tzn kreciki, mróweczki itd a w ramach szczytu polecimy w chmury. Jednak prawie miesiąc zleciał a my się za to nie wzięłyśmy i w sumie nie miałyśmy nawet konkretnego planu. W związku z tym coś trzeba było zmienić... I tak oto ostatecznie skupiłyśmy się m.in. na rafie koralowej :)

Przepiękne zjawisko (choć oczywiście na żywo nigdy nie widziałyśmy a szkoda) i chyba nie da się tym nie zachwycić. A czym właściwie jest ta rafa?

Rafa – skała podwodna, w formie wału albo grzbietu, której górna część znajduje się tuż pod albo tuż nad powierzchnią wody.
Rafa koralowa – rafa powstała z nagromadzenia szkieletów organizmów rafotwórczych. Powstają w morzach i oceanach, w których temperatura wody utrzymuje się powyżej 18 °C, a głębokość dochodzi do 50 m. Największą rafą koralową jest Wielka Rafa Koralowa położona u wschodnich wybrzeży Australii.

Większa część koralowca jest biała. Jest to substancja, z której zbudowany jest szkielet nieżyjących już polipów. Żyjące polipy natomiast mają często bogatą kolorystykę. Różne gatunki koralowców – wachlarzowate i pierzaste oraz spokrewnione z nimi gąbki i inne stworzenia są pięknie ubarwione: od czerwieni, żółci, poprzez kolor pomarańczowy, po fiolety, róże i zielenie. Niebieskie i żółte okonie oraz fosforyzujące fioletowe i żółte wargacze, rywalizują z żywo ubarwionymi, czerwono-białymi ślimakami morskimi, szmaragdowymi rozgwiazdami wężowatymi i niebieskimi rozgwiazdami morskimi.

Rafę koralową zamieszkują różnorodne zwierzęta, od malutkich szybkich meduz po olbrzymie rekiny. Żółwie morskie występują tutaj tak licznie, jak w żadnym innym miejscu na świecie. Rafę koralową drąży potężna "armia" zwierząt – m.in. gąbki, robaki. Małże, jeże morskie i ślimaki żywiące się koralowcami a także różne gatunki ryb.

Więcej poczytać możecie np TUTAJ

No właśnie, niby ta rafa biała a jak tak oglądałyśmy to pełno barw było... I takie to piękne... I te rybki i to wszystko ach... Zakochałyśmy się.
Darować sobie nie mogłyśmy i coś stworzyć tematycznego musiałyśmy.
Najpierw pomysł Dziecka mego.
Dusia poprosiła mnie abym wydrukowała jej kilka małych zdjęć które oglądałyśmy po czym wyciągnęła niebieską kartkę z bloku, nożyczki, klej, mazak i zabrała się do pracy :)

A teraz coś co wyszło odemnie czyli zamknięcie w słoiku tego co widać na powyższej pracy.
Tym razem jednak rafa nie została wydrukowana a stworzona z drucików kreatywnych (akurat miałyśmy takie końcówki co to sobie leżały i nie było do czego ich wykorzystać).

Następnie do słoika Dusia powkładała trochę kolorowych kamyków z akwarium, muszelek, rybek a naszą rafę poprzyklejała plasteliną.

Na tym etapie wyglądało to nijak...

... ale po wlaniu zabarwionej na niebiesko wody (upst, trochę się rozlało)...

... powstało coś cudnego...

Teraz mamy swój prywatny kawałek rafy koralowej i możemy codziennie sobie na nią patrzeć :D

Tajemnica dna została odkryta to teraz czas na szczyt. Stwierdziłyśmy, że i tu postawimy na wodę a inspiracją stał się rysunek Dusi :)

Już wiecie na czym w tym przypadku skupiłyśmy się? Oczywiście, że na wodospadach. Ok... może dokładnie nie znajdują się one na jakiś szczytach ale często ze szczytów albo chociaż jakiś małych wysokości "wypływają". ;)

Tu również pooglądałyśmy sobie zdjęcia...

... i dodatkowo filmiki

Cóż... kolejne nadzwyczajne zjawisko. Niekiedy pięknie a niekiedy według Dusi trochę straszne choć nie wiem w sumie czemu ;)

Wodospad – swobodny, pionowy spadek wody rzecznej, spowodowany istnieniem w korycie rzeki wyraźnego progu skalnego o wysokości od kilku do kilkuset metrów. Wodospad występuje w górnych odcinkach biegu rzek, w miejscach, gdzie rzeka przecina warstwę twardych skał. Skały te, wymywane wolniej niż miękkie podłoże w dolnym biegu rzeki, tworzą stopień, z którego woda spada w dół. Szereg wodospadów nazywa się kaskadą.

Chciałam z Dusią poczytać trochę więcej ale o ile teoretyczna część związana z rafą jakoś Ją interesowała to tu już nie było takiej ciekawości. Dlatego też przejrzałyśmy tylko tą stronkę KLIK.

Za to wspólnie stwierdziłyśmy, że skoro mamy w domu swoją prywatną rafę koralową to musimy mieć też i wodospad. Do jego stworzenia wystarczyła nam folia aluminiowa oraz niebieska bibuła :)

Ps. Tak jak sądziłyśmy nasz wodospad zainteresował bardzo Flipa i Flapa (jak Ktoś nie wie to takie dwa sierściuchy) więc musimy stworzyć jakąś inną makietę... Może mniejszą... z kamyków? Zobaczymy...